Zoner Callisto
Program Zoner Callisto patrí medzi grafické editory. Pomocou grafických editorov vytvárame a upravujeme obrázky.
Rastrový (bitmapový) program vytvára obrázky po bodoch (pixloch) ako raster (bitmapu), kde každý bod je definovaný svojou pozíciou a farbou. Pretože ide o bodové vykresľovanie obrázku, pri jeho zväčšení dochádza k rozmazaniu obrázku. K týmto radíme napr. programy Skicár, Adobe Photoshop, Paintshop pro,... Skicár (Maľovanie)
Vektorový program vytvára obrázky pomocou geometrických útvarov – priamka, krivka, obdĺžnik, elipsa,... Pri zväčšovaní sa tvar útvarov vždy prepočítava a preto je kvalita zobrazeného obrázku rovnako dobrá, nezávisle od jeho zväčšenia. Tento typ programu je vhodný hlavne pri spracovaní ilustrácií a nákresov, kde je potrebné zachovať presné rozmery. Sem patria napr. programy Corel Draw, Adobe Ilustrator, Zoner Callisto,...
Úloha 1:
Otvorte odkaz, prečítajte si stranu 4 a zatvorte.
www.oanba.sk/informatika/zoner_callisto/zoner_nastroje.doc
Úloha 2:
- Otvore priečinok grafika.
- Otvorte v ňom nový dokument v programe Zoner Callisto.
- Vytvorte logá pre naše odbory, pričom každé z nich bude obsahovať aspoň 3 objekty vytvorené iným nástrojom, farbou čiary a výplňou.
- Uložte do priečinka grafika pod názvom nase_odbory.
|
Projekt ELEKTRONICKÁ BROŽÚRKA s názvom:
Odbory SOŠ polytechnickej dolný kubín – kňažia
- Rozdeľte sa do 4 skupín.
- Vytvorte wordovský dokument:
Titulka: 4 body
a) Názov
b) Mená tvorcov
c) Rok vytvorenia
d) Pozadie – vlastný obrázok
Jednotlivé listy: po 4 bod, spolu 28 bodov
a) Kód a názov odboru
b) Logo odboru – vlastný obrázok
c) Pozadie – vlastný obrázok. - Prezentácia: 6 bodov
a) Predstavte svoju skupinu
b) Vymenujte použité editory a nástroje
c) Zdôvodnite svoj výber
d) Porozprávajte o svojich ľahko zvládnutých aj problematických činnostiach
e) Porovnajte svoju prácu s ostatnými pred vami odprezentovanými prácami.
Doba trvania: 3 hodiny (príprava, tvorba, prezentácia)
Úloha 3:
- Otvore priečinok grafika.
- Otvorte dokument obalka.zmf.
- Presuňte do voľného priestoru vytvorenú obálku.
- Vytvorte podľa vzoru, alebo vlastnej predstavy novú obálku, ktorá obsahuje obrázok za textom, obrázok pred textom, názov a vaše meno.
- Odfoťte obrazovku a vložte do nového dokumentu v Skicári.
- Uložte do priečinka grafika vo formátoch bmp, jpg, gif s menom obalka.
- Otvorte obalka.bmp, vyberte tri časti z obrázka, zmeňte ich nástrojom Skicára, skopírujte a vložte do nového wordovského dokumentu.
- Upravte wordovský dokument.
- Uložte do priečinka grafika pod názvom kolaz.doc.
- Ikony v priečinku grafika roraďte podľa veľkosti.
- Priečinok grafika skomprimujte
- Prečítajte si základné pojmy grafických editorov z učebnice.
®PTAKO